torsdag 23. april 2009

Netvibes i undervisningsammenheng

Netvibes har siden jeg startet å bruke den, blitt et særs hyggelig bekjentskap, og nyttig verktøy, både privat og i undervisningsammenheng. Privat har jeg, etter mange års avhengighet, byttet ut ABC Startsiden som min personlige startside til fordel for Netvibes. Fordelene er mange. Lenker til mine favorittsider, nettbank, epost, Facebook og RSS-feedere fra mine favoritt aviser eller interessefelt, møter meg direkte når jeg åpner Internett...rett og slett kjempebra!

Men hva så med Netvibes i undervisningssammenheng. For en måneds tid siden satte jeg i gang et gruppearbeid på åttende- og niende trinnet i faget engelsk fordypning med temaet «The climate change». Temaet var planlagt før jeg visste hva Netvibes kunne gjøre, og jeg hadde i utgangspunktet tenkt å legge inn lenker til nettressurser i LMS'en vår. En av ulempene med LMS er at de er relativt tungvinne i bruk, det tar mye tid å utvikle og redigere ei side som skal inneholde mye. Finishen (utseendet) har også mange begrensninger i LMS. Netvibes derimot var en positiv overraskelse på alle disse områdene. Som lærer har jeg alltid dårlig tid, og det å finne effektive undervisningsmetoder og verktøy, som både er gode ovenfor elevene, men samtidig ikke bruker opp alt av min egen tid, er ideelt.



Nettsider med delikat og interresant utseende skaper nysgjerrighet


Netvibes-siden jeg har utviklet for dette gruppearbeidet (www.netvibes.com/arildnordengen) inneholder oppgaveteksten. Denne har jeg lagt i en egen kolonne til venstre slik at den ikke skal kunne forveksles med diverse lenker eller RSS-feedere. Deretter har jeg valgt å dele inn kolonner med verktøy, blogger/videoer og fagressurssider innenfor temaet elevene skal jobbe med. Jeg har laget headinger til hver av kolonnene slik at det blir oversiktlig for de som skal bruke denne siden.

Hva vinner så elevene mine på å bruke ei Netvibes-side som jeg har utviklet for dem? For det første vil jeg som lærer ha en mye større oversikt og kontroll med hva elevene finner av fagressurser når de «slippes fri» på nettet. Det er jo nettopp jeg som lærer som har funnet fram nettressursene og kvalitetssikret dem. Jeg har mange erfaringer med elever som ikke innehar nok informasjonskompetanse til å kritisk kunne vurdere resultatene av sine søk....stort sett i Google. Dette fører til mye bortkastet læringstid, og læringsutbyttet for elevene er ofte lite. Som lærer har jeg erfart at mine ungdomsskoleelever ofte er dyktige innenfor snevre felt innen IKT (spill, kommunikasjon, elevens spesielle interessefelt), men mangler ofte mer generell informasjonskompetanse, både når det gjelder å søke etter relevant informasjon, og å vurdere kvaliteten på informasjonen som dukker opp etter et søk. Netvibes hjelper elevene til å ikke gå seg vill på nettet, noe som forhåpentligvis både gir dem økt læringsutbytte innen faget, og økt informasjonskompetanse.

Foredelene med Netvibes er vel egentlig ganske åpenbare. Struktur ved at elevene finner «de gode» nettstedene, søkemotorene og verktøyene på et sted resulterer i at man ikke trenger å kaste bort tid på å lete etter dem før man skal bruke dem. Netvibes blir derfor den naturlige startsiden, og som lærer kan jeg legge ut ny informasjon, beskjeder og nye lenker der underveis i arbeidet, og jeg vet at elevene ser dem.

RSS-feedere er et flott verktøy, og ved å la disse hente fram de siste nyhetene vil siden alltid virke interessant og oppdatert. I arbeidet om klimaendringer bruker jeg en RSS fra Sesam nyheter hvor stikkordet er «global oppvarming», og her tikker det jevnlig inn artikler som omhandler temaet på en eller annen måte.




Kort oppsummert er min erfaring at elevene bruker mindre tid til bortkastet googling, og læringsutbyttet blir høyere fordi læreren styrer dem inn på nettsteder av god kvalitet og passende nivå.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar