tirsdag 17. februar 2009

Acid Express

Som hobbymusiker og med interesse for data, er dette programmet forholdsvis velkjent for meg. Jeg har selv en noe eldre versjon av Acid Pro, og det visuelle som møtte meg var nesten identisk med Express. Forskjellen merket jeg først og fremst på begrensningen av antallet spor i Express, her stopper det på 10.

Acid har aldri helt blitt favoritten min, men programmet har så absolutt sine sterke sider. Looping av lydsekvenser, f.eks drum-patterns, er veldig enkelt i Acid. Når Sony tilbyr ei gratis pakke med diverse lydspor (trommer, gitarer, basser, synther, etc.) som er velegnet til bruk i programmet, er du så og si i gang med å lage musikk. Det er bare å dra lydsporene inn i programmet, mikse instrumentene, og til slutt eksportere (render) hele arrangementet til ei mp3-fil. En viktig forskjell mellom gratisversjonen og betalingsversjonen er mangel på effekter. Som lydopptaksprogram av vokal eller instrumenter vil dette virke begrensende, Audacity vil da være et bedre valg.





Hva så med bruksområder i skolen. I musikkfaget kan man jo selvsagt nytte seg av dette programmet. Her er det både muligheter for å jobbe med form, harmonier og rytme. I tillegg, og til forskjell fra Audacity, kommuniserer programmet med midi enheter (soft-synther eller eksterne midikilder), slik at steg-for-steg programmering og realtime-opptak er mulig, men dessverre ikke noter.

Andre fag...tja...som rent musikk/lydopptaks/lydredigeringsprogram er det vel i hovedsak musikkfaget som vil kunne dra nytte av programmet.

Men så har Acid en mulighet jeg så langt ikke har omtalt...video! For å bare slå en ting fast med en gang, Acid er ikke et videoredigeringsprogram, da må du for eksempel skaffe deg søsterprogrammet Vegas. Men har du en video som er ferdig redigert, kan du importere den inn i Acid og ha full kontroll når du skal gjøre lydpålegg (kommentarer, musikk, lydeffekter). Her snakker vi plutselig fugl...dvs. sammensatte tekster...og programmet blir med ett anvendelig i mange sammenhenger. Ved å bruke medfølgende loops er det enkelt å lage bakgrunnsmusikken selv til egne videoer, og du unngår dermed problematikken rundt opphavsrettigheter...da er det jo du som er komponisten og kan håve inn royalties når musikken din blir spilt på radiostasjoner rundt om i verden.

Minuses med Express i forhold til versjonene du må betale for er høy kompresjon (lav oppløsning, dårligere lyd-/bildekvalitet) av de ferdige produktene, 128 kpbs lyd og 512 kpbs video.

LYDEKSEMPEL laget med seks audiospor og et softsynth-spor (midi)




Kilder

Denne gangen har jeg hentet alle opplysninger og vurderinger fra mine egne erfaringer med programmene, og mine egne erfaringer som lærer.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar