søndag 15. februar 2009

Comic Life


Hyggelig bekjentskap

Comic Life har siden jeg lastet det ned, blitt et hyggelig bekjentskap. Produksjone av tegneserier og bildefortellinger har vært ganske fjernt for meg, mine talenter har hittil blitt uttrykt innenfor andre områder, men ved hjelp av Comic Life kan alle bli ”proffer”.

Da jeg startet programmet for første gang hadde jeg umiddelbart tilgang til alle bildene jeg hadde lagret på maskinen min, ferdig sortert i mapper. Dette er etter samme prinsipp som i Picasa, og er kjempesmart, det gir en veldig god oversikt over bilderessursene. Programmet har et lavt brukergrensesnitt, og det tar ikke lang tid før man er i full gang med å produsere bildeserier. Det jeg…tror…jeg savner etter å ha brukt programmet noen få timer, er muligheten for fritegning pluss et sett med figurer (piler, sirkler, etc.), men trenger man dette er det jo bare å jobbe litt parallelt med et bildebehandlingsprogram.


Norskfaget

Men så var det altså over til hvordan programmet kan bli brukt pedagogisk med fokus på måloppnåelse i Kunnskapsløftet. Da må vi først definere hva programmet kan gjøre, og det er å skape sammensatte tekster av skrift og bilder.

Siden vi her snakker om tekster er det naturlig å først ta en kikk på faget norsk. I den justerte
læreplanen i norskfaget (Udir, hovedområder - sammensatte tekster, 2008) står det skrevet:



Hovedområdet sammensatte tekster viser til et
utvidet tekstbegrep der tekst kan være satt sammen av skrift, lyd og bilder i et
samlet uttrykk. Det innebærer arbeid med tekster som bildebøker, tegneserier,
aviser, reklame, nettsider, sangtekster, film og teater. Hovedområdet omfatter
både elevens egen tekstproduksjon og opplevelse, kritisk vurdering og analyse av sammensatte tekster. Å kunne lese en sammensatt tekst dreier seg om å finne
mening i helheten av ulike uttrykksformer i teksten.


Når man videre kikker på de digitale grunnleggende ferdighetene i norskfaget finner vi denne ordlyden:


Å kunne bruke digitale verktøy i norsk er nødvendig for å mestre nye
tekstformer og uttrykk. Dette åpner for nye læringsarenaer og gir nye
muligheter i lese- og skriveopplæringen, i produksjon, komponering og redigering
av tekster. I denne sammenheng er det viktig å utvikle evne til kritisk
vurdering og bruk av kilder. Bruk av digitale verktøy kan støtte og utvikle
elevenes kommunikasjonsferdigheter og presentasjoner.


Ingen tvil om at Comic Life kan brukes her. Elevene kan boltre seg med bilder, snakke- og tankebobler, samt massevis av effekter som er med å å både motivere, og sette sitt unike preg på produktet når bildebøker og tegneserier skal skapes.


Språkfag

Siden vi er inne på språkfag er det naturlig å ta en kikk innom
læreplanen i engelsk. Språklæring, kommunikasjon og kultur, samfunn og litteratur kan jo for eksempel resultere i et tursitbrosjyre eller et reisebrev fra f.eks LONDON. Fra læreplanen hovedområder i engelsk fordypning siterer jeg "Sentralt i hovedområdet er utforsking av og eksperimentering med det engelske språk gjennom ulike tekstformer: muntlige, skriftlige og sammensatte tekster", og "Hovedområdet tekst og mening bygger på et bredt tekstbegrep, det vil si både muntlige, skriftlige og sammensatte tekster". Under kompetansemål - tekst og mening finner siterer jeg; "ta utgangspunkt i tekster som gjenspeiler kultur og samfunn i engelskspråklige land, og bruke digitale verktøy til å produsere tekster som profilerer eget lokalsamfunn". Det er vel ut fra disse eksemplene liten tvil om at Comic Life kan være et nyttig verktøy i språkfagene.



Andre fag

Nå vil det bli altfor omfattende om jeg skulle referert til alle Kunnskapsløftets henvisninger til produksjon av sammensatte tekster, tegneserier, bildebøker,
etc. Men jeg kan kjapt nevne at i Kunst & håndverk skal elevene produsere tegneserier og lage bildemanus. I samfunnsfag (kompetansemål etter 7. årssteget) finner jeg som et eksempel; "lage visuelle framstillingar av to eller fleire tidlege elvekulturar ved hjelp av digitale verktøy". Under læreplanen i naturfag står ordet visualisering nevnt under grunnleggende digitale ferdigheter. Eller hva med å lage en visualisert matoppskrift når man skal "skape og prøve ut nye retter ut frå ulike råvarer, matlagingsmetodar og matkulturar" som det står under hovedområder for tiende trinnet under Mat og helse. Her er eksemepl på en BOLLEOPPSKRIFT.







Utvidede bruksområder

I dette innlegget har jeg kun fokusert på hvilke mål i læreplanen verktøyet Comic Life kan dekke uten å jobbe videre med produktet i etterkant. Men mulighetene utvides jo selvsagt mye hvis man kombinerer arbeid gjort i Comic Life med for eksempel video og lyd, det er jo egentlig kun fantasien som setter de videre grensene.


Referanser/litteratur

UFD (2006) Kunnskapsløftet: Læreplanverket for kunnskapsløftet. Midlertidig utgave juni 2006. Utdanningsdirektoratet, Oslo.

Utdanningsdirektoratet (2006), Kunnskapsløftet - Fag og læreplaner. [Internett] Tilgjengeleg fra
http://www.udir.no/templates/udir/TM_UtdProgrFag.aspx?id=2103 [Lastet ned 14/02/09]

Utdanningsdirektoratet (2008), Justert læreplan i Norskfaget [Internett], Tilgjengelig fra:
http://udir.no/templates/udir/TM_Artikkel.aspx?id=3750 [Lastet ned 14/02/09]






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar