tirsdag 17. februar 2009

Har Extranormal nytteverdi i undervisningssammenheng?

Extranormal er en nettbasert applikasjon hvor man kan skape, se og produsere animerte videoer. Dette gjøres ved at du velger mellom en god del "fabrikkproduserte" figurer, bakgrunner, bevegelser, mimikk, kameravinkler og lyder. Det intelligente med dette programmet er overføring fra skrift til tale. Programmet "snakker" tre språk, engelsk, tysk og fransk, og kvaliteten er ikke verst sett i betraktning av at dette er "robotstemmer". Grensesnittet er lavt, du velger karakter, skriver inn teksten i ei skriverute, legger til bevegelser, lyder, mm. i samme ruta, og lar programmet jobbe noen titalls sekunder....akkurat nok til å fylle opp kaffekoppen og få i deg en sup...og voila!...du sitter med en ferdig animert video med tale!


Hvilke bruksmuligheter har så dette programmet? Det som slår meg først, siden det "bare" kan snakke tre språk, og dessverre ikke norsk, er fremmedspråkundervisning. Elevene kan legge inn tekst, leke seg med figurer og bevegelser, og få alt sammen avspilt. Dette kan for eksempel fungere som forarbeid til et rollespill hvor elevene selv skal framføre en tekst. Det er enkelt å endre både replikker, bevegelser, lyd og musikk.

Hva så med andre fag? Vel, jeg må innrømme at jeg personlig ikke ser den store nytteverdien. Det er begrenset hva man kan skape selv, bortsett fra selve handlingen og språket. All musikk og grafikk er "templates" som man må benytte, og det lar derfor ikke kreative folk få slippe til med egne bilder, tegninger og musikk. Jeg lander og stopper derfor på språkfagene.

Har programmet andre begrensninger? Det første som slo meg var talehastigheten. Den er svært høy og gjør at det kan bli i vanskeligste laget for elever som ikke er spesielt sterke i fremmedspråk, eller generelt elever på de lavere trinnene. Et annet minus er begrensningen med kun to rollefigurer. Som en "preview" til et ordentlig rollespill kan fort dette sette begrensninger, eller gjøre applikasjonen unyttig. Man må dermed ha i tankene at Xtranormal brukes til monologer eller dialoger.

Eksempel laget JUST FOR FUN





Kilder
Denne gangen har jeg hentet alle opplysninger og vurderinger fra mine egne erfaringer med programmet, og mine egne erfaringer som lærer.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar